Specjaliści

LOGOPEDA:
Poniedziałki w godz. 11:00-17:00
Czwartki w godz. 7:30-13:00

Co warto wiedzieć o oddechu?

Oddychanie to podstawowa czynność fizjologiczna. Dzięki oddychaniu dostarczamy naszemu organizmowi cennego tlenu. Umiejętność prawidłowego oddychania jest ważna, dlatego warto zwrócić uwagę na to jak dziecko oddycha.

Prawidłowe oddychanie powinno odbywać się torem nosowym (wdech nosem, wydech nosem). Zaburzenia oddychania takie jak: ciągłe oddychanie ustami, przerośnięty trzeci migdał, krzywa przegroda nosowa, przedłużające się infekcje górnych dróg oddechowy mogą przysporzyć wiele nieprawidłowości w mowie dziecka.

Podczas mówienia powietrze wydychamy ustami, a wdychamy nosem lub ustami. Prawidłowy oddech przy mówieniu powinien być rytmiczny i skoordynowany z wdechem i wydechem. Bardzo często przy zaburzonym oddechu, dziecko nie kontroluje języka, który wychodzi z otwartej buzi. W konsekwencji dochodzi do obniżenia sprawności języka i kłopotów z pionizacją tak ważną przy wymowie głosek szeregu szumiącego oraz głoski „l”. Natomiast osłabienie języka i przesunięcie go do przodu sprzyja powstaniu seplenienia miedzyzębowego oraz wad zgryzu.

Aby nasze dziecko „ dobrze” oddychało należy:

  • zwrócić uwagę, na to jak oddycha, – jeśli często ma otwarte usta przypominamy o zamykaniu buzi i oddychaniu nosem.

Kiedy zauważymy, że sprawia to mu trudność umawiamy się na wizytę do laryngologa.

  •  zwracać uwagę na przedłużające się infekcje kataralne,
  • przypominać dziecku o czyszczeniu nosa,
  • wykonywać ćwiczenia oddechowe (dziecko nie jest w stanie wykonywać ćwiczeń, kiedy ma obfity katar i zatkany nos).

Główne cele ćwiczeń oddechowych to:

  • poszerzanie pojemności płuc,
  • wzmacnianie mięśni oddechowych,
  • rozróżnianie fazy wdechu i wydechu,
  • wydłużanie fazy wydechowej,
  • wyrabianie toru przeponowego,
  • regulacja i koordynacja oddychania z mową,
  • mówienie na wydechu.

Ćwiczenia oddechowe do wykonywania z dzieckiem indywidualnie:

Przy wszystkich ćwiczeniach obowiązuje zasada nabierania powietrza nosem

(nos musi by drożny).

  1. Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:
  • długo – krótko – długo,
  • słabo – mocno – bardzo mocno

Tak żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu

  1. Wąchanie kwiatków (mogą być na niby), kolorowych mydełek.
  2. Zawody statków – z papieru robimy małe statki, którymi możemy się bawić np.: w wannie lub przy stole.
  3. Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy.
  4. Dmuchanie na pocięte paski papieru tak, aby tańczyły.
  5. Dmuchanie na wiatraczek.
  6. Wyścigi styropianowych, piankowych kulek z użyciem słomki lub bez.
  7. Traf do bramki – dmuchanie na piłeczkę tak, aby trafiła do bramki.
  8. Zdmuchiwanie z dłoni lub stolika skrawków papieru, piórek itp.

PSYCHOLOG:
Wtorek w godz. 8.00-13.00

PEDAGOG SPECJALNY:

Wtorek w godz. 12:00-15:30

środa w godz. 8:00-12:00

Czwartek w godz. 12:00-15:30

LEKARZ:
Środa w godz. 10.00-13.00